1397/08/26

. شنبه

11/17/2018
کد مطلب : 5407
تاریخ ثبت : 1391/03/28-13:57
زعفريان:
باورها و ساختارهای ذهنی هنر را تغییر دهیم/دولت مقصر بحران های عرصه هنر نیست

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج: عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: نحو تفکر، ساختارهای ذهنی و باورهایمان در رابطه با هنر را تغییر دهیم هر چند کاری غیر ممکن و غیر عملی باشد.

به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، رضا زعفریان در اولین همایش کارآفرینی و صنایع دستی استان البرز در جمع هنرمندان کرجی با بیان اینکه، لازم است، باورهای گذشته مان در مواجه با هنر را تغییر دهیم، افزود: باورهای گذشته مان را باید کنار بگذاریم و با دیدگه و رویکرد جدیدی به استقبال حوزه هنر برویم.

وی با یادآوری جمله بسیار معروف " هنر نزد ایرانیان است و بس" عنوان کرد: سال هاست که این جمله زبانزد ایرانیان و است و بسیاری از مراکز به ویژه کانون های هنری با این جمله مزین شده اند اما با نگاهی به دنیای امروز هنر باید گفت، برغم مطرح شدن این جمله، " هنر نزد ایرانیان نیست"

این مسئول ادامه داد: بازار هنر امروز در دست کشور های دیگری چون آفریقا، هند و با تاخیر کشور چین است.

دولت مقصر بحران های عرصه هنر نیست

عضو هیئت علمی دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران در ادامه با طرح پرسشی، مبنی بر اینکه، " ایران برای هنر خود چه کرده است " افزود: هیچ فرافکنی نکنیم، دولت مقصر بحران های امروز عرصه هنر نیست زیرا هیچ کجای دنیا دولت همه مسائل و مشکلات را به تنهایی حل نمی کند.

زعفریان ادامه داد: در کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس نمایشگاه های فروش صنایع دستی با همکاری انجمن های خیریه و مردم نهاد برپا می شود و اینگونه فرصت فروش صنایع دستی را در کشور خود و سایر کشورهای ایجاد می کنند.

وی بیان کرد: برای تغییر در آنچه امروز عرصه هنر با آن شکل گرفته است، باید ابتدا از خودمان، خلاقیت ها  نوآوری هایمان شروع کنیم و از دولت نیز انتظاری نداشته باشیم، گرچه انتظار حمایت و پشتیبانی دولتی خوب است اما برای پویایی هنر نباید به این حمایت ها دل خوش کرد زیرا در اینصورت تنها فرصت های خوب برای شکوفایی این عرصه را از دست خواهیم داد.

این مسئول با بیان اینکه، هنرمندان باید به فکر خود و هنرشان باشند، افزود: هنرمندان ایرانی نیز می توانند انجمن های هنری ایجاد و فرصت شناسایی و عرضه هنر خود را با تکیه بر توانمندی های خودشان فراهم کنند، ضمن آنکه می توانند برای برپایی نمایشگاه هنری از صنایع دستی خود در کشور های خارجی اقدام نمایند.

زعفریان با اشاره به جایگاه هنر ایران زمین در سایر کشور های دنیا اظهارداشت: فضا بازی هنرمندان ایرانی به منظور نمایش هنر در کشور های خارجی مهیا است و می توان گفت، دنیا هنر ایرانی را درک کرده و از  آن به نحو مطلوبی استقبال می کند.

صنایع دستی باید شغل اول هنرمندان باشد

عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به صراحت خطاب به هنرمندان و کسانی که  پرداختن به کارهای هنری و صنایع دستی را تنها به عنوان شغل دوم و سوم کارآمد و مفید می دانند، عنوان کرد: " صنایع دستی " باید به عنوان شغل اول هنرمندان باشد باید باور داشت، نقطه مرگ صنایع دستی آنجاست که به آن به عنوان شغل دوم و سوم نگریسته شود.

زعفریان تاکید کرد: اگر به هنر و گستره صنایع دستی اعتقاد داریم باید آن را در اولویت اولی شغلی خود قرار دهیم.

وی در شرح مشکلاتی که هنر ایرانی با آن به ویژه در مبحث فروش با آن مواجه است، عنوان کرد: هنر ایرانی بسیار شیک، نفیس و ارزشمند و به لحاظ هزینه، گران است و این موضوع نیز باعث می شود، قدرت خرید عام کاهش یابد و تنها تعداد کمی از مردم قادر به خرید آن باشند.

هنر ارزان هم تولید کنيم

عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، هنر را ارزشمند دانست و با تاکید بر این مهم، اظهارداشت: هنر ارزشمند است  اما باید به تولید هنر ارزان همانند کشورهای آفریقا، هند و چنین نیز فکر کنیم تا دنیا با هنر ارزان ایرانی پر شود.

زعفریان، عدم انتخاب نام مناسب برای هنر را از دیگر مشکلات " هنر ایرانی " ذکر و عنوان کرد: باید برای هنر به جای اسم های عام، نام های خاص را به عنوان برند و داشتن مالکیت معنوی انتخاب کرد تا  بهره گیری از هنر ایرانی با نام تعیین شده باشد.
 
 این مسئول اظهارداشت: مشکل عدم انتخاب نام خاص برای محصولات و تولیدات داخل کشور گریبانگر اکثر حوزه ها از جمله هنر می باشد.

وی با اشاره به فروش " فرش کاشان " در کشور چین، گفت: این کشور بافت فرش را با عنوان " فرش کاشان "  در کشور خود آغاز کرده است این درحالیست که اگر، فرش کاشان دارای نامی خاص بود شاهد این موضوع نبودیم.

زعفریان تصریح کرد: اگر به فکر انتخاب نامی خاص برای تولیدات هنری داخل کشور نباشیم، درهمین روزها شاهد تولید و فروش محصولاتی با عنوان "   خاتم کاری " اصفهان هم نیز خواهیم بود  و به تبع آن باید برندهای ملی را به چینی ها واگذار کنیم.


همایش
تعداد دفعات مشاهده شده : 434
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

آخرین مطالب

















----------
انتشار مطالب با ذكر منبع ( پایگاه خبری مدیریت شهری كرج ) بلامانع است.