1397/06/31

. شنبه

9/22/2018
کد مطلب : 63935
تاریخ ثبت : 1397/06/21-07:38
عضو شورای اسلامی شهر کرج؛
راه اندازی پروژه های غیرفعال مهمترین اقدام برای شهر است

عضو شورای اسلامی شهر کرج در خصوص سرمایه گذاری ومشارکت بخش خصوصی در پروژه های مهم شهری کرج از جمله بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده بیان کرد: مهمترین اقدام برای یک شهر موضوع اختصاص سرمایه جهت راه اندازی پروژه های راکد و غیر فعال شهر است که در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای شهر کرج پیگیر آن هستیم.
به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، غدیر مهدوی با بیان اینکه ورود سرمایه به پروژه های شهری این کلانشهر باید از حوزه منابع خارج از سیستم شهرداری این کلانشهر و با حمایت بخش خصوصی باشد، افزود: بودجه حال حاضر شهرداری کرج تنها پاسخگوی پرداخت مواردی از جمله حقوق و دستمزد پرسنل و نیروهای اجرایی است و اعتبار کافی برای فعال کردن پروژه های راکد در حال حاضر در این سیستم وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشارکت سرمایه گذاران در پروژه های شهری کرج منوط به این است که بابت این اقدامات به آنها اعتماد کامل، امنیت و آرامش خیال تزریق شود و این شرایط هم در صورتی محقق می شود که شهرداری کرج در کنار شورای شهر مقتدرانه برای تغییر شرایط مالی حاضر این مجموعه اقدام کند.

مهدوی با بیان اینکه شهر کرج پروژه های جدی با پتاسیل های ویژه دارد، به عملیات عمرانی ادامه اتوبان همت اشاره کرد و گفت: این پروژه از حیث اقتصادی در دگرگون کردن چهره شهر کرج بسیار مهم است؛ زیرا در دو طرف این پروژه مهم می توان بهترین سرمایه گذاری ها را توسط بخش خصوصی اجرایی کرد.

وی با بر شمردن اینکه یک سرمایه گذار در امور مشارکتی همیشه به دنبال بهترین بازدهی و کمترین ریسک و تنش اقتصادی است، گفت: اکنون بی ثباتی و بی برنامگی در سیستم شهرداری کرج وجود دارد و به همین دلیل با اقداماتی از جمله فروش اوراق مشارکت برای تزریق بودجه به پروژه قطار شهری کرج موافق نیستم  زیرا تنها بر حجم بدهی های شهرداری می افزاید . زیرا با توجه به تورم اخیر ، امکان راه اندازی و بهره برداری از قطار شهری در میان مدت با این ارقام وجود ندارد.

عضو شورای شهر کرج ادامه داد: اوراق مشارکت زمانی برای یک پروژه توصیه می شود که در کوتاه مدت و یا میان مدت به بهره برداری و سودآوری و یا بازدهی برسد و امکان جبران این هزینه هم میسر باشد اما در شرایط مالی حال حاضر شهرداری کرج این اقدام به صرفه نیست به ویژه اینکه پروژه قطار شهری این کلانشهر تا چند سال دیگر هنوز جای کار دارد و زمان بهره براری از آن و رسیدن به فرصت های اقتصادی از طریق این پروژه در میان مدت امکان ندارد . در مقابل اصل و فرع بدهی ناشی از اوراق مشارکت با بهره مرکب محاسبه میشود و بدهی انباشت شده بزرگی را بر شهرداری تحمیل میکند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه حمل و نقل شهری کرج راه اندازی پروژه های دیگری از جمله تراموا می توانست بسیار مفیدتر و زودبازده تر از پروژه قطارشهری یا مترو باشد، ادامه داد: این پروژه را می توان در شهر کرج با حدود ده تا بیست درصد بودجه منظور شده برای قطارشهری راه اندازی کرد.

مهدوی با توضیح اینکه زمینه راه اندازی تراموا در شهر کرج وجود دارد، تشریح کرد: احداث یک کیلومتر قطار شهری لااقل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما برای تراموا تنها حدود یک دهم این هزینه، به بودجه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه قطار شهری کرج از زیرزمین عبور داده شده است که هزینه اجرای آن بسیار بالا است، عنوان کرد: مسیر حرکت تراموا از روی زمین و از میان ماشین ها تعریف می شود و حتی مانند خط بی.آر.تی اتوبوس هم نیاز به تعیین و جداسازی مسیر مشخص ندارد.

عضو شورای شهر کرج ادامه داد: سیستم ترم آلودگی ندارد و به صرفه و اقتصادی بوده و امکان استفاده آن توسط معلولین وجود دارد و در جذب توریست نیز می تواند تاثیرگذار باشد.  خیلی از شهرهای دنیا از این سیستم حمل و نقل  استفاده می کنند و گردشگران زیادی دارند.

وی با بیان اینکه در خصوص اجرای این طرح پیشنهاداتی در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای شهر کرج مطرح شده است، بیان کرد: طبق نظر مشاور این طرح ، راه اندازی ۲۰ کیلومتر خط تراموا در شهر کرج تنها حدود سه سال زمان براست.

مهدوی در پایان اشاره کرد: از آنجا که با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، نیازی به تزریق بودجه از سوی شهرداری کرج برای این پروژه مهم حمل و نقل شهری نیست، و از طرفی دیگر چون زود به بهره برداری می رسد و به راحتی در میان مدت می توان از طریق آن به سودآوری رسید، کاملا توجیه اقتصادی دارد.
  
به نقل از؛ خبرگزاری مهر

شورا شهرداری کرج
تعداد دفعات مشاهده شده : 361
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

آخرین مطالب

















----------
انتشار مطالب با ذكر منبع ( پایگاه خبری مدیریت شهری كرج ) بلامانع است.