کد مطلب : 52519
تاریخ ثبت : 1395/05/25-09:24

کودکان را با یار مهربان آشنا کنیم

وقتی کودکان ما عادت به کتابخوانی نداشته باشند، هنگام نوجوانی و جوانی ذهنی تهی و عاری از فکر و اندیشه ای خلاق خواهند داشت.
پایگاه خبری مدیریت شهری کرج: این زمان است که آنها تفاوت میان خوبی و بدی، هنجار و ناهنجار و ... نخواهند دانست، از این رو درگیر آسیب های اجتماعی می شوند، بنابراین برای ایمن کردن فرزندان در برابر این آسیب ها، نیاز به تشویق آنها به خواندن کتاب است؛ عملی که در ذات افراد وجود ندارد و اکتسابی است.

در صورتیکه فرزندان را به مطالعه و خواندن کتاب ترغیب کنیم، خواهیم توانست به کنجکاوی های آنها پاسخ دهیم، پس یکی از وظایف والدین، آشنایی کودک خود با کتاب و محیط کتابخانه است تا شرایط برای بروز و ظهور استعدادهای آنها از همان ابتدا فراهم شود.

نخستین فایده کتاب خوانی برای کودک، افزایش دایره لغات اوست، کودکی که با کتاب و کتابخوانی بزرگ می شود، دارای سواد عمومی بیشتر در مقایسه با سایر کودکان است، به عبارتی خواندن کتاب، اطلاعات عمومی او را بالا برده و همچنین موجب افزایش تمرکز روی یک موضوع می شود.

اما باید توجه داشت، هرگز خواندن کتاب به کودکان تحمیل نشود بلکه برای او لذت آفرینی کرد تا هر زمان می خواهد لذت ببرد به سوی یار مهربان برود.

والدین با قصه گویی و شعرهای زیبای کودکانه که بلند برای فرزندان می خوانند، در ذهن آنها رنگین کمانی زیبا می سازند، هرچند آشنا کردن کودکان با شعر و داستان نیز به حضور ذهن و اعتماد به نفس بیشتر آنها کمک می کند، بخصوص اگر این قصه خوانی و شعرگویی با گفت وگوی دو طرفه همراه باشد.

به جز پدر و مادر و معلم که نقش انکارناپذیری در محبوبیت کتاب و کتابخوانی نزد کودکان دارند، کتابداران حلقه اتصال میان کودکان و کتابخانه به عنوان یک محیط فرهنگی و علمی هستند.

این افراد می توانند با دانش و تخصص خود نیازهای یک کودک را سنجیده و بر همین اساس کتاب های خوب و مفیدی را برای مطالعه پیشنهاد کنند.

کتابداران با رفتار صحیح می توانند اشتیاق و میل به کتاب و مطالعه را در کودکان ایجاد کرده و با معرفی قصه ها و کتاب های متناسب حال، بر آگاهی های کودکان بیافزایند.

در این میان استفاده از طرح ها و روش هایی که کودک را علاقه مند به خواندن می کند نیز، حرکت آنها در مسیر افزایش دانش و آگاهی را تسریع می کند؛ طرح هایی که نمونه آن را در کشورهایی نظیر دانمارک، آلمان و انگلیس شاهد هستیم.

دانش آموزان در دانمارک پس از فراغت از مدرسه به باشگاه های خواندن رفته و در بحث ها و فعالیت های آن شرکت و اظهارنظر می کنند، این طرح با همکاری آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی این کشور اجرا می شود.

در آلمان همزمان با روز جهانی کتاب (23 آوریل)، هزاران جلد کتاب با هدف تشویق کودکان به کتابخوانی در کنار هم چیده می شود و چهره های هنری، سینمایی و ورزشی با حضور در این مراسم برای کودکان کتاب می خوانند.

جشن «کاپیتان بوک» از دیگر برنامه های تشویقی در این کشور است که طی آن فردی با لباس کاپیتانی برای بچه ها کتاب می خواند و سپس به همراه آنها سوار بر کشتی شده و در رودخانه راین تفریح می کنند.

«کاپتیان بوک» نمادی بین المللی برای همه کودکان و یادآور کاپیتان جیمز کوک دریانورد بریتانیایی و کاشف قاره استرالیاست.

کلام آخر اینکه باید تلاش کنیم افزون بر کسب و اجرای چنین تجربیاتی، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم تا نسل آینده دید بهتری نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

در این مسیر لازم است ابتدا خود را اصلاح کنیم تا بتوانیم راه درست را به فرزندان بیاموزیم، پس بیایید همه کتاب بخوانیم، درک کنیم و بیدار شویم.

بنفشه سادات آقایی

کودکان یار مهربان آشنا کنیم
خبرگزاری ایرنا
.چاپ مطلب
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

مطالب مرتبط
----------
انتشار مطالب با ذكر منبع ( پایگاه خبری مدیریت شهری كرج ) بلامانع است.