کد مطلب : 51722
تاریخ ثبت : 1395/04/15-08:40

خالق اثر"خانه دوست کجاست"درگذشت/تحلیل روزنامه گاردین از آثار ;کیارستمی

عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران عصر ۱۴ تیر ماه در کشور فرانسه چشم از جهان فروبست. در پی این درگذشت، منتقد نشریه معروف گاردین به تحلیل کارنامه این فیلمساز مشهور و جهانی پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، عباس کیارستمی کارگردان مطرح کشورمان پس از تحمل یک دوره بیماری عصر دوشنبه ۱۴ تیر ماه درگذشت.

حال عباس کیارستمی تا عصر روز گذشته معمولی بود ولی یکباره حال وی رو به وخامت گذاشت و وی بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.

کیارستمی که به تازگی ایران را مقصد فرانسه ترک کرده بود تا مراحل درمان را در آن کشور طی کند بر اثر شدت گرفتن بیماری اش در همان کشور چشم از جهان فروبست.

وی کارگردان برنده نخل طلای جشنواره کن است که از اسفند ماه گذشته با بیماری گوارشی دست و پنجه نرم می‌کرد و روند درمان وی به گونه ای پیش رفت که بیماری اش نه تنها بهبود نیافت بلکه تشدید نیز شد و در نهایت تصمیم بر این شد که درمان این کارگردان مطرح ایرانی، خارج از کشور و در فرانسه پی گرفته شود.

کیارستمی خالق فیلم‌هایی همچون «طعم گیلاس» و «خانه دوست کجاست؟» است.

"گاردین" به تحلیل آثار کیارستمی پرداخت

دقایقی پس از خبر فوت عباس کیارستمی، پیتر بردشاو منتقد گاردین در مقاله ای به تحلیل کارنامه این فیلمساز مشهور و برنده نخل طلای جشنواره کن پرداخت.

پیتر بردشاو منتقد گاردین در مقاله ای نوشت: «عباس کیارستمی داستان سرایی اسرار آمیز و دقیق از ذات بشر و روابط انسانی بود؛ کارگردانی که داستان هایش به نحوی در دنیای واقعی می گذشت اما از دنیای واقعی نبود.

فیلم های عباس کیارستمی به آسانی معنی خود را نمایان نمی کردند و مملو از آرامشی مراقبه گونه،  اندوه و تاملات بودند. کیارستمی یک سینمای داستانی-رئالیستی را پدید آورد که اغلب در دنیای معصوم کودکان می گذشت. این دنیای کودکانه یک جور زبان سینمایی برای او بود. کیارستمی به زادگاهش وفادار ماند و هرگز مانند جعفر پناهی و محمد رسول اف خود را تبعید نکرد.

مضاف بر اینکه پشت این سادگی آشکار کیارستمی یک فرهیختگی والا و خودآگاهی درباره کار فیلمسازی و فیلمساز بودن و چهره اجتماعی بودن وجود داشت. فیلم های کیارستمی می توانند مبهم، گاهی گیج کننده و طاقت فرسا باشند اما همیشه فریبنده و کاملا منحصربفرد هستند و برای من شاهکار او «طعم گیلاس» فراموش نشدنی است. فیلم های واپسین کیارستمی خارج از ایران ساخته شدند و برای من جذابیت کمتری داشتند. در ابتدای فیلم «باد ما را خواهد برد» ما عوامل را می بینیم که سوار ماشین در جاده ای توفانی و طولانی می رانند که تنها تک درختی دارد. این یکجور نمای «بکت» وار است که عباس کیارستمی «طعم گیلاس» را بر پایه آن بنا نهاد.

آنها مسیر را در جست وجوی یک روستا گم می کنند که فکر می کنند نزدیک درخت است. کیارستمی خود در این لحظه شعری را از سهراب سپهری زمزمه می کند.  این لحظه از فیلم شاعرانه،  لطیف،  روحانی،  با گره ای طعنه آمیز و تند و تیز مانند برخورد سوزن به پوست است. شعر سینمایی کیارستمی بدین نحو عمل می کرد. »

عادله سادات ارشادی

فوت کیارستمی
خبرگزاری مهر
.چاپ مطلب
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

مطالب مرتبط
----------
انتشار مطالب با ذكر منبع ( پایگاه خبری مدیریت شهری كرج ) بلامانع است.